SÄHKÖAUTOKAUPPIAAT VOISIVAT TEHDÄ YHTEISTYÖTÄ YLI BRÄNDIEN

– Sähköautojen myyjien olisi hyvä tehdä yhteistyötä keskenään ja sähköyhtiöiden kanssa brändeistä riippumatta. Voisi järjestää yhteisiä tapahtumia, joissa olisi eri merkkien sähköautoja esillä. Näin saataisiin vahvistettua mielikuvaa valinnanvarasta ja siitä, että sähköautoilu yleistyy, ideoi Järvenpään Auto Aritan toimitusjohtaja Tomi Orava.

Orava ei näe "mitään rajuilmaa" sähköautokaupassa, etenkin jos vertaa Ruotsiin tai Norjaan. Kuluttajat ovat odottavassa tilassa. Jos ei ole tukipaketteja, perinteinen auto voittaa valintatilanteessa. Kovilla alennuksilla autoja saa menemään. Ostajina on sekä yksityisiä että yrityksiä.

– Vasta-argumenttina on esiintynyt mm. se, että kun akkuteknologia kehittyy, niin mikä on auton arvo käytettynä muutaman vuoden päästä. Tähän teollisuus vastaa, että akkuja voidaan uusia.

Tukipolitiikkaa pitäisi yksinkertaistaa

– Maahantuojat eivät saa tästä kaupasta kummoisia katteita, jolloin markkinointiinkaan ei panosteta. Jos kadunmiehiltä kysyy, mistä saa ja minkälaisia sähköautoja, on tietämys vähäistä.

Oravan mukaan tukipolitiikka pitäisi saada yksinkertaisemmaksi. Tuet on sidottu leasing-myyntiin ja aikaan. Tukea tulisi saada riippumatta siitä, millä tavalla ostaa, eli esimerkiksi myös käteisellä ostettaessa. Leasingin kanssa on myös riski, että rahoituslaitokset vetävät välistä. Tuki ei myöskään saisi olla sidottu liian pitkälle aikavälille, kuten nykyisessä leasingissa tapahtuu, sillä asiakkaat haluavat vaihtaa autoja tiuhemmin. Yksi tapa tukea olisi arvonlisäveron poistaminen sähköautojen hinnasta.

Orava arvelee, että sähköautoilua pidetään elitistisenä, mikä vaikuttaa haluun myöntää tukia, etenkin vallitsevassa taloudellisessa tilanteessa.

Huoltaminen säädeltyä

Sähköautojen huoltaminen ei ole yhtä yksinkertaista kuin perinteisten. Asentajilla pitää olla koulutus ja luvat, mutta sen lisäksi sähköauton huoltotilanteessa pitää olla aina kaksi työntekijää läsnä työturvallisuussyistä. Autot myös huolletaan omalla, rajatulla alueellaan.

Auto Arita myy Toytota Prius -täyshybridiä. Toyotan puolelta on asetettu jälleenmyyjille tavoitteita, joiden mukaan jälleenmyyjä on sitä parempi, mitä vähäpäästöisempia autoja se myy. Toyotalla on tullut markkinoille äärimmäisen mielenkiintoinen vety-hybridi Mirai, joka tuottaa sähkön vedyn ja polttokennon avulla. Auto Aritasta tätä ei vielä saa.

– Ympäristöystävällisyys lähtee kokonaisuudesta. Pelkkä sähköauto ei maailmaa pelasta, Tomi Orava summaa.

Jaa tämä artikkeli
#

Tomi Orava.
Kuva: Annika Segerstråle-Lötjönen