HYVÄSSÄ LATAUSJÄRJESTELMÄSSÄ ON KASVUNVARAA

Johtava asiantuntija Vesa Peltola Motivasta, kuinka monta sähköauton latauspistettä vanhan taloyhtiön parkkipaikalle on mahdollista laittaa?

TEKSTI: PEKKA KARPPINEN

”Nyrkkisääntönä on pidetty yhtä tai kahta latauspistettä kymmentä pysäköintipaikkaa kohden. Edellytyksenä on, että sisätilanlämmittimen käyttö on sallittua. Tällöin muutaman latauspisteen asentaminen ei välttämättä vaadi mitään muutoksia sähköjärjestelmään.”

”Suosittelen, että taloyhtiöön teetetään sähköjärjestelmän kartoitus. Siitä selviää tarkalleen, montako latauspistettä nykyinen järjestelmä mahdollistaa ilman kapasiteetin nostoa. Fiksuinta olisi ehkä suunnitella latauspisteiden toteutus siten, että latausmahdollisuus on laajennettavissa kaikille autopaikoille.”

Kannattaako latausvirtaa säännöstellä, jotta se riittäisi useammalle käyttäjälle?

”Kun sähköautojen ja latauspisteiden määrä lisääntyy, tulee jossain vaiheessa eteen tilanne, jossa joudutaan joko rajoittamaan lataustehoa tai kasvattamaan sähköliittymän kokoa.”

”Älykäs lataustehon hallintajärjestelmä osaa jakaa virtaa autoihin sopivasti. Esimerkiksi aikaisemmin lataukseen tullut auto voi saada aluksi suuremman tehon, jota pudotetaan automaattisesti, kun myöhemmin pysäköity auto kytketään lataukseen.”

Millainen on hyvä latauspiste?

”Tulevaisuutta ajatellen suositeltavin vaihtoehto on Type 2 -standardin mukainen latauspiste. Se mahdollistaa edistyksellisen etäohjauksen ja myös suuremman lataustehon, jonka myötä latausaika lyhenee. Haittapuolena on korkeampi hinta.”

”Kotitalouspistorasia, esim. lämpötolppa tai muu vastaava maadoitettu pistorasia, käy hidaslataukseen tai tilapäiseen lataamiseen. On kuitenkin syytä varmistaa, että rasia on kunnoltaan ja asennukseltaan lataukseen soveltuva. Kotitalouspistorasian heikkouksia ovat pieni latausteho ja rajallinen etäohjattavuus. Markkinoilla tosin on myös lataukseen modifioituja kotitalouspistorasioita.”

”Type 2:sta on iloa täyssähköautoilijalle varsinkin silloin, kun autolla ajetaan paljon. 11 tunnin lataus yksivaihevirralla (1 x 16 A) antaa Type 2 -latauspisteestä tavanomaiselle sähköautolle noin 200 kilometrin toimintamatkan. Hidaslatauspisteestä saatava matka on puolet lyhyempi. Ladattavan hybridiauton akut ovat pienemmät, joten hybridiautoilijalle hidaslatauspistekin riittää.”

Voisivatko latauspisteet olla yhteiskäytössä?

”Kyllä sekin onnistuu, varsinkin jos latauspisteessä on kirjautumismahdollisuus, johon liittyy käyttäjäkohtaisen energiankulutuksen seuranta. Useimmissa malleissa on ainakin kWh-mittari, jonka lukeman käyttäjä voi kirjata ylös veloitusta varten.”

”Todelliseen virrankulutukseen perustuva käyttömaksu on oikeudenmukainen, koska kiinteä kuukausihinta ei luultavasti mene koskaan täysin oikein. Ladattavien autojen ajokilometrit ja virrankulutukset vaihtelevat, jolloin lataussähkön kulutuksessa voi olla huomattavia käyttäjäkohtaisia eroja.”∎

Jaa tämä artikkeli
#
Johtava asiantuntija Vesa Peltola.

Lisää aiheesta